zpět

Už od listopadu funguje v Česku takzvaná platba na kontakt

6.11.2023

Banky působící v České republice se pouští do novinky, které má zjednodušit posílání peněz mezi lidmi. Nově se totiž spouští takzvaná platba na kontakt, což v praxi znamená, že místo vkládání čísla účtu v mobilním nebo internetovém bankovnictví má stačit, aby se vyplňovalo pouze telefonní číslo příjemce.

Tento krok má do praxe přinést celou řadu výhod. Dopadnout by to pozitivně mělo na zrychlení a celkové zjednodušení platebního styku. Zároveň se může snížit počet chyb, které vznikají kupříkladu při vyplňování čísla účtu nebo kódu banky. To jsou totiž velké nepříjemnosti jednak pro klienty, ale i pro banky, které to následně musí řešit.

Při pohledu do obchodních podmínek a výhledů bank, které v České republice působí, se tato služba nově týká celkem sedmi subjektů. Už od listopadu tuto možnost nabízí Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, Air Bank, Fio banka a Raiffeisenbank.

Při pohledu do plánů dalších bankovních institucí je zřejmé, že v průběhu roku 2024 se do podobného projektu pustí i Partners Banka, která nyní nově vzniká. Moneta Money Bank se připojí už na počátku roku 2024. Banka Creditas nebo Max banka tento termín prozatím neupřesnily, rovněž se ale k němu chystají.

Pro jednotlivé bankovní instituce platí, že k takové službě mohou přistoupit jen v případě, že se zapojí do registru České národní banky. Tento registr musely všechny bankovní instituce zpřístupnit do 30. října. Hlavní význam tohoto registru spočívá v tom, že páruje telefonní čísla s čísly jednotlivých bankovních účtů.

Právě Česká národní banka pak má za úkol plnit funkci zajištění bezpečného převodu mezi účty jednotlivých bank a k tomu využívá léta ověřený systém mezibankovního platebního styku s názvem Certis.
Platby na kontakt budou mít možnost přijímat klienti zapojených bank, kteří se do systému nově přihlásí u své banky. Znamená to, že místo bankovního účtu uvede plátce jen telefonní číslo příjemce. Jakmile toto číslo je do systému zadáváno, tak se hned ověří, jestli je i v registru. Pokud ano, tak se číslo příjemce automaticky přidruží a bude umožněno, aby se platba provedla.

Pokud ale telefonní číslo bude v registru České národní banky chybět, platba na kontakt nebude umožněna.

Klienti různých bankovních institucí si ale budou muset vybrat jen jeden takový účet, který budou složit pro příjem plateb. Na druhou stranu ale platí, že k jednomu bankovnímu účtu může být připojeno i více telefonních čísel. Výhodou to může být třeba pro manželské páry, které často mají jeden společný účet, ale navíc každý má svůj vlastní mobilní telefon i číslo.

Maximální limit pro jednu platbu je prozatím stanoven na pět tisíc korun českých a před samotným odeslání platby je vždy vidět, jaké je jméno i příjmení příjemce.
Při pohledu do zahraničí je zřejmé, že něco podobného funguje i v celé řadě jiných států. Česká národní banka čerpala inspiraci kupříkladu v Lotyšsku nebo ve Spojených státech. Do určité míry to ale funguje i na Slovensku, kde možnost posílat platby na kontakt umožňuje Tatra banka nebo Všeobecná úvěrová banka.