VW a BMW vidí stále v Číne nebezpečný protekcionizmus
Německé automobilové výrobci, jako jsou Volkswagen a BMW, stále více varují před potenciálními negativními dopady cel EU na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a na jejich vlastní operace v Číně.
Německý automobilový výrobce Volkswagen nedávno odsoudil plány EU na zavedení dovozních cel až do výše 38 % na čínská elektrická vozidla, zdůrazňujíc, že by to mělo nepříznivé dopady na evropský automobilový průmysl. Společnost zdůraznila, že to dlouhodobě podkope konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů.
EU oznámila tato zvýšení cel v červnu s odkazem na obavy ohledně čínských výrobců elektrických vozidel, kteří dostávají dotace od vlády, což jim umožňuje prodávat svá vozidla v EU za nespravedlivě nízké ceny ve srovnání s evropskými automobilovými výrobci. Toto rozhodnutí vychází z devítiměsíčního vyšetřování dotací v Číně podle nařízení o zahraničních subvencích (FSR).
Nová cla zahrnují 19,9% clo na čínského výrobce elektrických vozidel Geely, 17,4% daň na BYD a další 37,6% clo na SAIC. Tato cla jsou navíc k 10% clům, kterým čínské automobilové dovozy již podléhají, a vstoupila v platnost od 5. července. Evropské, a zejména německé automobilky jako BMW a Volkswagen však nyní zareagovaly s obavami, že by mohly čelit odvetným clům ze strany Číny na jejich rozsáhlé operace v Číně.
V současné době západní výrobci automobilů v Číně, jako jsou Tesla, Audi, BMW a Mercedes-Benz, těží z výhod, jako jsou nižší daňové sazby, granty, snazší přístup k kapitálu, nižší náklady na pozemky a konkurenční ceny za lithium-iontové baterie. Pokud tyto výhody vyschnou v důsledku eskalující obchodní války mezi EU a Čínou, mohlo by to přinutit tyto evropské společnosti změnit své celkové obchodní modely, zejména pokud budou nuceny hledat jiná místa pro zřízení alternativních výrobních závodů.
To by mohlo být zvláště významným úderem pro evropské výrobce elektrických vozidel, kteří již vidí poptávku doma klesat kvůli jejich vyšším cenám a přitažlivosti levnějších čínských EV. Navíc čínský trh je jedním z největších spotřebitelů německých spalovacích motorových vozidel.
Evropští výrobci automobilů a ekologické skupiny také poukazují na to, že cla na elektrická vozidla by pravděpodobně dále zpomalila ekologické a čistě energetické cíle EU. S rostoucími cenami čínských EV a s tím, že spotřebitelé stále bojují s rostoucími životními náklady, je méně pravděpodobné, že si vůbec koupí elektrická vozidla. Existuje také reálná možnost, že Čína uvalí odvetná cla na jiné evropské sektory, čímž by eskalovala současné napětí do plnohodnotné obchodní války. Čína již varovala, že uvalí dodatečná cla na položky, jako jsou vepřové maso, mléčné výrobky a brandy z EU.
V souvislosti s nedávným vyšetřováním FSR EU vydala Čínská obchodní komora v EU (CCCEU) prohlášení, ve kterém uvedla: „FSR bylo zbraněno stranou EU a funguje jako forma ekonomického nátlaku.“ FSR má také pravomoc vyšetřovat dotace, které dostávají dceřiné společnosti od mateřských společností v jiné zemi, obvykle v domovské zemi společnosti. K tomu CCCEU uvedla: „Tento přístup inherentně znevýhodňuje evropské dceřiné společnosti čínských investorů, zbavuje je rovnocenného zacházení ve srovnání s místními podnikatelskými subjekty.“
Takové diskriminační praktiky proti čínským společnostem nejen že tlumí jejich nadšení pro účast v tendrech EU, ale také vytvářejí scénář, který je nevýhodný pro obě strany, pokud jde o obchodní spolupráci, fúze a akvizice a greenfield investice.