Výsledky Volkswagenu za třetí čtvrtletí nesplnily očekáváni
Volkswagen, největší automobilka v Evropě, zveřejnil hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí, které zklamaly očekávání analytiků a snížily hodnotu akcií na nejnižší úroveň od října 2010. Společnost čelí rostoucím nákladům, výdajům na restrukturalizaci a zpomalujícímu se odbytu, zejména na čínském trhu. Náročné podmínky na trhu s elektromobily a regulační tlaky dále snižují ziskovost podniku.
Zisk na akcii klesl na 3,34 EUR, což je méně než analytiky předpokládaných 3,46 EUR, což představuje meziroční pokles o 67 %. Tento vývoj odráží pokračující ztrátu podílu na trhu vůči rostoucí konkurenci a rozsah výzev, kterým Volkswagen čelí v prostředí rostoucích nákladů a snižující se poptávky.
Volkswagen vykázal tržby ve výši 78,36 miliardy EUR za třetí čtvrtletí, což bylo mírně nad očekáváním trhu (75,7 miliardy EUR), avšak zůstalo to na stejné úrovni jako ve stejném období minulého roku. Růst prodeje byl přesto oslaben poklesem globálních dodávek, které ve třetím čtvrtletí klesly o 7 % ve srovnání s minulým rokem
Provozní výsledek společnosti za období leden až září klesl na 12,9 miliardy EUR, což je pokles o 21 % ve srovnání s 16,2 miliardami EUR ve stejném období roku 2023. „Naše devítiměsíční výsledky odrážejí náročné tržní prostředí a podtrhují důležitost výkonových programů, které jsme v rámci skupiny zahájili. Značka Volkswagen vykázala provozní marži pouze dvě procenta za devět měsíců, což zdůrazňuje naléhavou potřebu výrazných úspor nákladů a zvýšení efektivity,“ uvedl Arno Antlitz, finanční ředitel a provozní ředitel Volkswagen Group.
Dříve tento týden vedení společnosti oznámilo plány na uzavření alespoň tří továren v Německu a propuštění desítek tisíc zaměstnanců jako součást rozsáhlé restrukturalizace. Za devět měsíců byl Volkswagen zasažen vysokými fixními náklady a restrukturalizačními opatřeními, přičemž zaznamenal náklady na restrukturalizaci ve výši 2,2 miliardy EUR. Mezi hlavní položky patří restrukturalizace v Battery Cell Group (BGC) a Battery Group Partnerships (BGP). Negativně se projevil i prodej ruské pobočky VW Bank.
Čistý peněžní tok v automobilové divizi Volkswagenu dosáhl 3,3 miliardy EUR, což je pokles oproti 4,9 miliardám EUR v minulém roce, a čistá likvidita klesla na 34,4 miliardy EUR z 40,3 miliard EUR na konci roku 2023.
Volkswagen také aktualizoval výhled na rok 2024, kdy očekává, že roční tržby dosáhnou zhruba 320 miliard EUR, což je podobná úroveň jako v roce 2023. Společnost očekává roční čistý peněžní tok přibližně 2 miliardy EUR pro svou automobilovou divizi, což je výrazný pokles oproti 10,7 miliardám EUR v roce 2023. Část tohoto poklesu připisuje výdajům na fúze a akvizice ve výši přibližně 3,5 miliardy EUR, z nichž zhruba 2 miliardy EUR jsou spojeny s plánovaným společným podnikem s Rivianem.
Volkswagen čelí výraznému tlaku na více frontách. Poptávka po elektromobilech v Evropě oslabuje, což snižuje potenciální marže a zpomaluje růst v tomto sektoru. Na čínském trhu čelí Volkswagen poklesu zisků u svých společných podniků kvůli silné lokální konkurenci, což dále zatěžuje jeho finanční výkonnost.
Kromě toho Volkswagen čelí potenciálním regulačním nákladům v souvislosti s přísnějšími cíli EU na emise CO2 pro rok 2025. Politické napětí přináší další nejistotu. Evropská unie nedávno oznámila možné tarifní sankce na čínská elektrická vozidla, což vedlo k varování Číny o možných odvetných clech na evropské automobily, což by mohlo ovlivnit konkurenceschopnost Volkswagenu v regionu.