zpět

Za řízek si připlatíme…

7.4.2022

I člověk, který zpravodajství nesleduje, ale rád si dá vepřovou pečeni, řízek nebo kus steaku, si v posledních týdnech nemohl nevšimnout výrazně rostoucí ceny masa na tuzemských pultech. Důvodů zdražování oblíbené krmě všech „nevegetariánů“ či „neveganů“ je hned několik.

Cena vepřové kýty za poslední měsíc na trhu vzrostla o více než 30 %. Při srovnání posledních šesti měsíců jde téměř o 50 %. Pokud máte raději řízek z krkovice, moc si nepomůžete, nárůst ceny je jen nepatrně nižší. Uvedená procenta se ale týkají pouze cen v maloobchodních prodejnách, kam zatím hlavní vlna zdražování nedorazila. Obchodní řetězce mají totiž často s dodavateli domluvenou „ohlašovací povinnost“, kdy zdražení dodavatel masa ohlásí, ale cenu může zvýšit až po smluvené době (obvykle několik měsíců). Hlavní vlna zdražování tak na domácí spotřebitele ještě nedopadla, podle odhadů by cena masa mohla vzrůst o další nízké desítky procent.

Domácí zpracovatelé se řídí cenou na německé komoditní burze. Konkrétně ceny masa se postupně zvyšovaly již od začátku roku 2022 a ruský útok na Ukrajinu přinesl další zdražení. Producenti masa musí v prvé řadě reagovat na rostoucí ceny energií, krmiva a paliv. Navíc zdražují kartony a fólie na přepravu, zvyšují se náklady na skladování masa atd.

Na cenu masa v Česku má vliv i aktuální nedostatek řidičů kamionů v Polsku. Proč? Česká republika je v produkci vepřového masa soběstačná sotva z 50 % a cca 280.000 tun vepřového tak musíme ročně dovézt. Spolu s Německem a Španělskem se právě Polsko podílí na prodaném vepřovém mase v České republice největším procentem. Na rozdíl od rostlinné výroby, kde je Česká republika do značné míry soběstačná, u živočišné výroby se stáváme na zahraničním dovozu stále závislejšími.

Ale zpět k nedostatku kamionů v Polsku. Tamní dopravci před ruským útokem zaměstnávali podle odhadů až 100.000 pracovníků z Ukrajiny. Vzhledem k faktu, že šlo z velké části o muže ve věku 18 – 60 let, kteří měli a stále mají povinnost narukovat do ukrajinské armády, vývoz (nejen) masa z Polska je omezován nedostatkem řidičů kamiónů u polských dopravců. Ke konci března podle odhadů International Road Transport Union navíc zůstalo na Ukrajině bez možnosti návratu zhruba 5.000 řidičů kamionů všech možných národností, kteří samozřejmě svým zaměstnavatelům chybí, a ještě více prohlubují problémy s logistikou.

Pokud si rádi připlatíte za argentinské hovězí či klokana z Austrálie, tak ve srovnání s cenou v lednu či únoru budete muset z peněženky vytáhnout navíc klidně 200 CZK za 1 kg své oblíbené pochoutky. Důvodem je mimo jiné i výrazný nárůst ceny dopravy.

Již během roku 2021 OSN opakovaně oznamovala, že globální ceny potravin vystoupaly na nejvyšší hodnoty za posledních 10 let. Zatím se zdá, že si v roce 2022 budeme na potraviny muset vyhradit ještě větší část příjmů než v roce předchozím.