Závislost Česka na autoprůmyslu
V roce 2020 se ve srovnání absolutního počtu vyrobených osobních automobilů Česká republika umístila na 5. místě v Evropě a 11. místě na světě. Slovensko v tomto srovnání zaznamenalo 7. resp. 14. místo.
V relativním srovnání dle počtu obyvatel ale Slovensko již od roku 2010 drží 1. místo na celém světě, když se od roku 2018 u našich východních sousedů stabilně vyrábí více než 200 osobních automobilů v přepočtu na 100.000 obyvatel. Česká republika drží, s produkcí cca 135 automobilů na 100.000 obyvatel za roky 2019 a 2020, druhé místo před Slovinskem. Až se značným odstupem se za zmíněným "slovanským trojblokem" umístili, s výsledkem cca 77 automobilů, východoasijští automobiloví giganti Japonsko a Jižní Korea. Je tak zřejmé, jak moc jsou ekonomiky obou zmíněných středoevropských zemí na automobilovém průmyslu závislé.
Občasné komentáře o tom, že je tato závislost "zděděná" po minulém režimu, nejsou pravdivé. Na začátku 90. let minulého století se bývalé Československo v počtu vyrobených osobních automobilů drželo na 14. místě na světě s výsledkem 15 vyrobených automobilů na 100.000 obyvatel. V roce 2000 již byla Česká republika 9. a Slovensko 10. s výsledky 45 resp. 34 automobilů na 100.000 obyvatel. V roce 2010 se Slovensko dostalo na 1. místo s výsledkem 105 automobilů, když Česká republika o dva vyrobené automobily v přepočtu na 100.000 obyvatel zaostala. Je tak na první pohled patrné, že k největšímu nárůstu závislosti ekonomik České a Slovenské republiky na automobilovém průmyslu došlo až po roce 2000.
V době konjunktury tato závislost okamžité nepříjemnosti přinášet nemusí, ale naopak pomáhá vyššímu růstu HDP daného státu. Problém pro ekonomiky takto závislé na sektoru automotive nastává v období krize. Lhostejno zda je ekonomické povahy (ekonomická krize v letech 2008-2009), nebo jde o krizi způsobenou např. pandemií COVID-19. Automobily jsou ze své podstaty zbytné zboží, jejichž nákup jsou ekonomické subjekty ochotny odložit v případě nejistoty spojené s budoucím vývojem.
Problémy s dodávkami čipů, které zásadním způsobem v posledním kvartálu roku 2021 ovlivnily nejen tuzemskou výrobu automobilů, ještě minimálně v části roku 2022 zcela vyřešeny nebudou. Česká ekonomika je dlouhodobě na výrobě automobilů již řadu let silně závislá viz výše. Tato, již mnoho let kritizovaná nízká míra diverzifikace tuzemské ekonomiky může i v roce 2022 přinášet české ekonomice problémy. Automobilky nemusí v roce 2022 narážet pouze na nedostatek čipů, ale také hořčíku. Ten je pro výrobu automobilů, resp. komponent (díly do motorů, převodovek či např. hliníkových kol) dnes v zásadě nepostradatelný. Problém tkví v tom, že se 85 % světové produkce tohoto lehkého kovu nachází v Číně. Ta ho již nějakou dobu produkuje ve výrazně nižším množství než dříve a jeho vývoz ze země zcela zakázala. Pokud by opravdu automobilkám začal hořčík docházet, jako první by to pocítily ty evropské.