Zisk Adidasu klesl o 20 %. Akcie firmy reagují poklesem.
Obchodníci po celém světě se v posledních měsících potýkají s propadem tržeb i nárůstem nákladů. To se však odráží i ve vykázaném zisku. Mezi takové společnosti se řadí i německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas. Této firmě se totiž ve třetím letošním čtvrtletí snížil čistý zisk meziročně o 20,4 procenta.
Hospodaření Adidasu v letošním třetím kvartálu dosáhlo na úroveň 280 milionů euro, což je v přepočtu zhruba 6,9 miliard korun. Vedení Adidasu k výsledkům hospodaření uvedlo, že bojuje s vysokými zásobami neprodaného zboží, a to hlavně ve Spojených státech. Snížily se i podnikové čisté tržby, a to meziročně o 6,4 procenta na 6 miliard euro.
Výsledky hospodaření krátce na to znepokojily i investory. Akcie Adidasu totiž reagovaly mírném propadem, a to o 2,2 %. Generální ředitel Adidasu Björn Gulden k firemnímu hospodaření uvedl, že vysoká míra neprodaného zboží bude ovlivňovat firemní podnikání ještě několik měsíců. Přesto ale vnímá pozitivně, že hodnota zásob za poslední čtvrtletí se snížila víc, než mnozí očekávali, a to o 23 procent na 4,85 miliardy euro.
Americký trh je pro Adidas do příštích měsíců velkou výzvou, neboť tržby v Severní Americe v posledním kvartálu meziročně spadly o devět procent. Příznivěji si Adidas počíná v Asii, kde bez vlivu kurzových změn tržby meziročně stouply o 6 procent. Poměrně pozitivní čísla hlásí Adidas i z dalších států v Asii a Tichomoří.
Ještě lepších výsledků dosáhl Adidas v Latinské Americe, neboť tam tržby meziročně stouply o 13 procent. V oblasti Evropy, Blízkého východu a Afriky tržby v posledním čtvrtletí vzrostly jen mírně, a to jen asi o 2 procenta. Za celý letošní rok Adidas očekává, že vykáže provozní ztrátu ve výši 450 milionů euro.
Je každopádně zřejmé, že Adidas neprožívá ideální období už od počátku pandemie nemoci covid-19. Dosahuje horších výsledků i než jeho velký konkurent Nike.
Adidas se během koronavirové pandemie dostal do problémů i kvůli nestabilním dodavatelským řetězcům. Negativní dopady na firemní výsledky měly i komentáře na používanou bavlnu ze Sin-ťiangu. Během loňského podzimu zároveň společnost ukončila partnerství s americkým rapperem Ye, a to kvůli jeho antisemitským výrokům.
Velký dopad na hospodaření Adidasu má i chování spotřebitelů, kteří mnohdy odsunuli nákupy nového oblečení a obuvi na druhou kolej. Potvrzují to i aktuální čísla z České republiky, neboť tuzemské domácnosti se stále zdráhají utrácet. Český statistický úřad počátkem listopadu uvedl, že oproti loňskému září se tržby v českém maloobchodě meziročně snížily o 4 procenta, čímž šlo už o sedmnáctý pokles v řadě. Tržby obchodníků navíc klesly i meziměsíčně, a to o 0,4 procenta.
Český statistický úřad k aktuálním číslům zároveň uvedl, že tempo meziročního poklesu se oproti předchozímu měsíci prohloubilo i v důsledku snížení prodejů nepotravinářského zboží. Tržby v této oblasti se totiž propadly o 5,9 procenta a právě oblečení či obuv se na tom velkou měrou podílí.
Nepříliš pozitivní čísla z maloobchodu navíc hlásí i další ekonomiky po celém světě a Adidas může jen doufat, že situace se co nejdříve obrátí a poptávka po sportovní obuvi i oblečení začne opět stoupat.